tisdag 22 december 2020

Pysselkalender - Lucka 22: Julmobil - av trolldeg

 


Detta är alltså vad vi gjort av de hjärtan vi bakade i trolldeg för några dagar sedan! En hel flock med kärlek som flyger över våra huvuden i vardagsrummet - och givetvis på tryggt avstånd från alla busiga katter... *hihi*

Du behöver:
- Valfritt antal färdiga dekorationer med hål i för upphängning (de som inte hänger längst ned i en kedja behöver givetvis två hål, ett uppe och ett nere.)
- Tråd att hänga dem i (vi har använt vaxad vit lintråd), stadig, naturlig och väldigt bra att knyta hållbara knutar med.
- Pinnar/rundstav/planka eller något annat att hänga trådarna i (vi har satt samman våra rundstavar med en skruv och lite lim)
- Akrylfärg (torkar relativt snabbt och blir en avtorkningsbar yta) till motiv och ev upphängningspinnar.
- Kontrasterande färg/vax/ögonskugga - eller vad du nu har - att framhäva reliefmönstret med.
- Några pärlor för att göra dekorationerna lite extra fina (vi har 3st per hjärta)
- Limpistol (som backup om någon av dekorationerna råkar gå sönder...)
- Tomma toarullar (ett gäng) att ha som torkställningar

TIPS!!! Gör en skiss av din mobil innan, då har du något att utgå ifrån och vet hur många hål du måste göra i alla delar, det måste ju göras innan du stoppar in dem i ugnen så de torkar!
Gör dessutom några extra av varje sort, för råkar de bli lite tunna går de lätt sönder, vissa kan man laga med limpistol, men andra behöver kanske bytas ut...

Så här gjorde vi:
Vi målade våra hjärtan med en skimrande naturvit akrylfärg. Vi klippte isär tomma toarullar på mitten och vek dem och hade dem sedan som stativ när motiven torkade. När motiven var torra vände vi på dem och målade baksidan.


Efter färgen på motiven torkat helt tog jag skimrande vaxfärg och gnuggade in reliefmotiven med. Jag valde blått och silver som passar med övrig inredning i vardagsrummet som går mest i vitt och grått.


Och ja... Jag använder mina fingrar när jag gnuggar in färgen, det är faktiskt det mest effektiva då fingrarna inte suger upp en massa onödig överskottsfärg, så dels blir det smidigast att fördela färgen på det sättet då det inte blir onödigt mycket och kladdigt, och dessutom blir det inte en massa extra produkt som sugs upp i ex en svamp eller pensel och som sedan kastas helt i onödan - alltså är det även kostnadseffektivt och mest miljövänligt! Det lilla jag måste torka/tvätta bort är en bråkdel av vad som annars skulle sköljas bort ur en pensel eller svamp - för att inte tala om vad som skulle kastas bort om man använder en bomullstuss eller tops...


Och så här ser det ut när jag gnuggat på lite blå och grå färg:



Avsluningsvis innan jag hänger upp alla hjärtan tillsammans gnuggar jag en kopparskimrande färg bara på kanterna, det ger dem lite extra dimension, och helt plötsligt ser de ut att vara av keramik.
Jag knyter fast en bit lintråd och trär på tre pärlor på alla hjärtan och "förseglar" dem med en knut så de döljer trådknuten väl. Tråden är dubbel de första två pärlorna nerifrån, sedan klipper jag av den korta trådbiten och trär på pärla nummer tre innan jag knyter min knut om dem.


Sedan är det bara att knyta ihop dem så som du vill ha dem. Fördel att vara två eller att hänga upp stommen på en bra plats när du jobbar!

Och så här vackert är alltså det slutliga resultatet! När man tittar på det kan man inte alls ana att alla hjärtan är av trolldeg, det ser verkligen ut som äkta keramik!


Med andra ord, med väldigt enkla medel kan man göra en vacker inredningsdetalj till hemmet - eller varför inte göra en massa härliga djur eller sagofigurer till barnrummet att hänga i fönstret eller taket? Möjligheterna är obegränsade, du och dina barns fantasi sätter gränserna! :)

Lycka till!

// Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar