onsdag 23 december 2020

Pysselkalender - Lucka 23: Julgransmatta i egen design!

Vi har ingen bra julgransmatta sedan tidigare. Vi hade en förut, en som jag aldrig tyckte riktigt om, en färdigköpt en, med trista tomtar. Den varken passar in eller har någon som helst affektionsvärde, något som känns viktigt för mig. Allt julpynt jag plockar fram varje år betyder något för mig, eller för någon annan i familjen.
Därför har vi de senaste åren använt mest bordsdukar under granen i brist på annat, och eftersom vi har våra fyrbenta pälsbollar är det bra om tyget är möjligt att tvätta i 60 grader - så bomull är att föredra...

I år föddes därför idén om att göra en egen julgransmatta. Först ville jag virka en, men det fanns inte nog med tid till det. Så vi (min dotter och jag) bestämde att vi syr en. Efter lite tyginventering insåg vi att det fanns nog med tyg som matchade med inredning och övrig pynt, men hur skulle den se ut...?

Först scannade vi på internet efter ett färdigt mönster, men vi hittade inget, inte någonstans. Så vi slog våra kloka huvuden ihop och gjorde ett eget mönster. Med penna, sax och papper i högsta hugg satte vi igång att brainstorma. Vi ville ha ett relativt enkelt, effektfullt, men lite juligt mönster. Ingen av oss är bra på patchwork, så vi letade efter ett motiv med så få sömmar som möjligt.

Till slut kom vi fram till ett assymmetriskt stjärnmönster bestående av 8 st trianglar:


Och så här ser slutresultatet ut:



Ja, vår Siames "Zoya"måste ju kolla varför mamman står på en stege och fotograferar en filt på golvet... *hihi*




Nu har vi helt klart en fin julgransmatta, som vi gjort tillsammans - mycket affektionsvärde i den!

Vill du göra en likadan som vi gjorde? Vad roligt! I början av januari kommer jag posta en "how to do it", med utförliga instruktioner för både sömnad och virkning, så du kan göra en helt egen med egna färger och tyger!

Ha en fantastisk uppesittarkväll i kväll! Här hemma kommer vi göra julskinkan färdig och se till att fixa allt det där extra som gör julafton i morgon så där extra festlig som vi behöver ha den i år!

Ses imorgon! :)

// Linda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar