fredag 11 december 2020

Pysselkalender - Lucka 11: Servettringar

`

I år vill jag ha även hemgjorda servettringar, så jag har försökt att göra dem mestadels i materiel som antingen normalt skulle ha kastats, eller som blivit över från andra projekt.


Vad jag använt:
- Tomma toarullar
- Utfyllnadspapper/kraftpapper (sånt som brukar vara i paket för att fylla ut och hålla leveransen på plats)
- Spillbitar av mönsterpapper/enfärgat papper som blivit över från andra projekt
- Snöre
- Sax & skärmaskin
- 3 st olika stansverktyg (2 olika kvistar och en kantbård)
- Lim/limpistol/dubbelhäftande tejp
- Små pärlhjärtan


Så här gjorde jag:
- Jag klippte av de tomma toarullarna i ca 3 cm breda bitar
- Klippte upp rullen och limmade ihop den så den blev något mindre i diameter (ca 1-1,5 cm mindre)
- Använde bårdverktyget för att klippa en spetsliknande pappersremsa ca 2 cm bredare än rullen och limmade fast den runt om rullen. (går ju lika bra att använda riktig spets, men jag ville återanvända den här pappen på ett bra sätt)
- Skar en remsa mönstrat papper smalare än rullen, duttade lite färg på kanterna och limmade fast runtom rullen.
- Satte en limdutt med limpistol, tryckte fast mitten på snöret där, sedan satte jag fast 2 olika utstansade kvistar innan jag knät om snöret med en rosett.
- Sist satte jag en limdutt till för att försegla rosetten på snöret och tryckte fast ett litet hjärta av pärlor i limmet. En smart nödlösning då rosetten ville gå upp, och det inte var så snyggt att bara limma... Men ofta visar sig improvisationer vara ganska bra!

Och nu känns det som jag har hittat årets tema för julklappsetiketterna, för jag blev nöjd med resultatet!

Vad tycker du?




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar