lördag 12 december 2020

Pysselkalender - Lucka 12: Glimmande stjärnor

När jag var på jakt efter lite nytt julpyssel hittade jag en video på YouTube som visar hur man viker jättefina stjärnor. Du hittar videon HÄR!

Jag provade göra stjärnor i lite olika storlekar och olika tjocklek (vikt) på pappret. Givetvis går vikningen lättare ju tunnare papper du har, med stjärnorna blir stadigare om pappret är lite tjockare

Efter några försök kom jag fram till att bäst var papper på ca 200g, är pappret för tjockt blir vikningen lite för ojämn och "snibbarna" olika breda.

Ett tips: Använd limpistol! Jag använde en limdutt som jag fäste upphängningssnöret i. När jag knutit ihop ändarna fäste jag knuten i limdutten. Sedan satte jag en liten limdutt längst ut på insidan av varje spets av stjärnans snibbar, då gick det att forma stjärnan som man vill ha den och stjärnan blir stabil och håller formen bättre.

När limmet fått stelna en stund dekorerade jag med lite färg på vikningarna, samt halvpärlor som får stjärnorna att glimma mjukt när de hänger i granen.

Vad tycks






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar