onsdag 18 maj 2016

Brist på inspiration?

Rubriken återger PRECIS vad jag vill skriva om i dag: Brist på inspiration!
För det har jag. Ganska ofta dessutom! Jag vet inte om det bara är jag, eller om andra upplever samma sak? Att få ett spontaninfall att vilja skapa något. Man känner nästan hur det vibrerar i hela kroppen av lust att få ur sig av all den kreativitet som bubblar under ytan och bara vill flöda ut genom händerna.

Sedan sätter man sig vid sitt arbetsbord med färger, pennor och penslar och andra attiraljer omkring sig - och TVÄRSTOPP! Hur gör man då liksom?

Jag har svaret --> Man värmer upp!
Eller hur? Säg mig den idrottsman (eller kvinna för den delen) som går ut och kör 100 m häck utan att värma upp ordentligt först. Samma gäller förstås för den som vill skapa något! Jag hittade det tipset i något av alla miljoner inspirationsklipp på YouTube, och det har hjälpt mig avsevärt sedan dess - och det är så självklart!

Så nedan tänkte jag lista några saker jag personligen gör för att värma upp, har du något tips lämna gärna det i kommentarsfältet så kan jag ytterligare komplettera min lista, ju fler idéer, dess bättre!

Kreativa uppvärmningstips:

  • Sortera papper och andra pysselsaker (alltid hittar man något skoj man inte visste att man hade)
  • Kladda loss med färg och pennor på ett lite större papper (gärna A3-format), alldeles utmärkt att sedan skära i mindre bitar och ha som bakgrunder till kort, layouter och annat kul.
  • Bläddra bland fotografier, tidningar, böcker, Pinterest eller annat du inspireras av. (OBS! Fastna inte där! Lätt hänt, jag vet...)
  • Telefonklottra/doodla på någon papperslapp. Prova gärna ljus penna på mörkt papper för en lite annorlunda effekt.
  • Provmåla med en massa olika penslar, kanske hittar du en ny favorit?
  • Måla med alternativa verktyg (svamp, bubbelplast, hopknycklat papper/plastfolie, tygtrasa, palettkniv, plastgaffel, tandborste, vattenspruta, osv)

Finns säkert ännu fler sätt att värma upp kreativiteten med, men detta var de sätt jag kunde komma på i skrivande stund! Ljus och musik kan också vara avgörande i många fall! Vissa dagar målar jag bäst i dagsljus till gladpop, andra dagar i stearinljussken till klassiskt. Humör och dagsform sätter ju viss prägel.



Bakgrund till pågående projekt som kommer bli en trio tavlor i A3-format.
Tema: Tro, hopp & kärlek.

Detaljstudie från ovanstående projekt: Tro, hopp & kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar