fredag 18 december 2020

Pysselkalender - Lucka 18: Krans av kottar


Årets stora projekt av kottar har vi här!
Jag ville göra en krans som står sig och förhoppningsvis håller för fler år än bara ett, så kottar kändes som ett bra material att bygga kransen av.

Så här gjorde jag:
1. Jag letade upp en kartongbit som var ca 35x35 cm i diameter. Mätte upp hur bred ring jag behövde ha för att kunna limma fast 2 kottar i bredd runtom, tog en passare och ritade cirklar (yttre/inre kant) och klippte ut min kartongstomme.
2. Limmade fast kottar runt stommen, först i ett lager
3. Limmade fast ensamma kottar uppepå de andra i mitten av fyra
4. Ställde kransen upp lite, målade på "snö" av reliefpasta (gesso), först en finkornigare variant, sedan en mer grov och mer snöliknande struktur. Detta fick sedan torka ordentligt i två dagar.
5. Jag ansade lite av vår tuja som ändå ska klippas ned en del, och lät de grenarna hänga och torka när snön på kottarna också torkade.
6. Klippte små bitar av tujan och knöt ihop dem två och två med snöre, limmade sedan fast dessa kvistar i kransen med limpistol, instuckna mellan alla kottpar, både på insidan och utsidan av kransen.
7. Jag gjorde två rosetter av silverband (samma som jag använt som girlanger i granen), satte dem på ståltråd och limmade fast dem i kransen både uppe och nere.
8. Slutligen satte jag ståltråd för upphängning på baksidan och hängde den på plats ovanför vårt juliga buffébord i vardagsrummet.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar