fredag 10 februari 2012

Fluid Chalk - Guide

Gammalt inlägg från 2010-09-09

En av de mest frekventa frågor jag får när jag talar med personer som tidigare inte sysslat med scrapbooking/kortmakeri är hur jag får de "brända" kanterna. Därför har jag här formulerat en överskådlig guide till hur det går till och vad man nu kan tänkas behöva. Håll till godo!

Först behöver man nåt man vill färga in, jag har valt en liten spillbit av papper där jag rivit av ena kanten (för det blir apsnyggt!), och en dyna eller fler med Fluid Chalk. Fluid Chalken är som en liten stämpeldyna, men själva dynan är mjukare och inte avsedd för stämpelmotiv utan just för att färga in kanter och liknande med!



Till det här lilla projektet har jag valt dynor i färgerna Creamy Brown, Dark Brown och Charcoal. Pappret ser redan "duttat" ut, men det är pappret som ser så ut från början! :)


På bilden ovan har jag duttat runt hela kanten med Creamy Brown, den är ganska ljus och har varit flitigt använd den senaste veckan så den har torkat lite, men det syns ju i alla fall skillnad!


Sedan går jag på med Dark Brown som är betydligt mörkare. Det finns egentligen en bra färg att använda där emellan som heter Chestnut Roan, men tyvärr gick den dynan sönder för mig, så vi får hålla tillgodo utan den! :)


Och så slutligen på följande bilder har jag duttat på med den svarta (Charcoal), kanske blev det lite för mycket, men jag var frikostig så man verkligen skulle se skillnad på före och efter:

 



Fluid Chalk är verkligen något jag varmt rekommenderar! Är man sugen på att prova, och kanske inte vet riktigt vilken färg man vill prova så är mitt personliga råd att köpa minst två olika bruna nyanser, de funkar till precis allt! Det fina i kråksången är att de dessutom är syrafria vilket betyder att man kan dutta på fotografier och i fotoalbum utan att riskera att färgen på något sätt förstör fotot för framtiden! Det enda varnande fingret jag vill ge är att nya dynor oftast är väldigt blöta, så testkör dynan på någon provbit så du känner in hur och hur hårt du ska dutta, för sitter väl färgen där går det ju liksom inte bort - den torkar snabbt även på blanka ytor!

Så till den slutliga frågan: VAR köper man nu dessa mirakeldynor? Svaret är att de går att köpa hos alla välsorterade pyssel- och scrabooking- och kortmakeributiker!
 
Lycka till med ditt skapande!
_________________________________

Carpe Punctum - Linda LW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar