söndag 22 maj 2016

Provmålat lite med akvarell

En gång skulle jag hålla en workshop och behövde då skaffa något smidigt att ta med för att deltagarna skulle kunna färglägga stämpelmotiv. Panik! De färger och pennor jag har annars är jättebra, men att lägga tid på att introducera dessa för totala nybörjare som är med i en workshop för kortmakeri är mindre bra. Det blir inte många kort gjorda då om man säger så. De kräver med andra ord egna workshops för att deltagarna ska få med sig något!

Alltså, jag gjorde en snabbräd hos Clas Ohlson på lunchen och hittade en liten ask akvarellfärg för en klart överkomlig penning. Färgasken följde med på kortmakerikväll - och glömdes sedan bort!
MEN, nu har jag hittat den, testat den - och den är klart över förväntan!

Vill du prova på att måla med akvarellfärg för att se om det är något för dig, så är DENNA asken för 129 kr absolut prisvärd! Lite färgprov nedan:


12 färger:
Svart + vitt, samt gul, ockra, ljusgrön, gräsgrön, blå, ultramarin, orange, röd, rost och brun.

Eller som det heter på konstnärsspråk:
Vit, svart, Varmgul Hue, Guldockra, Ljusgrön, Hookers grön, Pariserblå, Ultramarinblå, Bränd sienna, Vermillionröd, Krapplack och Van dykebrun.

Härliga klara färger. 





Slutbetyget är klart godkänt - om man vill ha en bra och smidig färglåda som är lätt att plocka fram och dessutom inte tar någon plats om man vill packa med den i väskan. Locket på lådan fungerar fint att blanda färgerna i. Den medföljande penseln höll förvånansvärt god kvalitet för att "följa med", men jag rekommenderar att investera i några till, då den medföljande har ett kort skaft för att få plats i lådan, och blir därför lite jobbig att hålla i - även för mig med relativt små händer!

Har inte testat ljusäktheten ännu, återkommer om det längre fram!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar