torsdag 31 december 2020

Nyårsfixad takkrona!

Inför nyårsafton ville jag göra något med min gamla takkrona. Den har hängt med många år nu och är äldre än min dotter som nu är vuxen och flyttat hemifrån - men jag älskar kronan! Jag behövde inte snegla länge på materialet till årets julpyssel innan jag visste vad jag ville göra.

Först såg den ut så här:


Med limpistolen i högsta hugg tog jag mig an uppdraget. Och så här blev resultatet:


Fast jag tyckte något fattades, så jag gjorde fyra dubbelsidiga hjärtan som dekorerades med några pärlemorskimrande paljetter och hängdes upp som krona på verket! Då blev det så här:


Detta har jag använt:
- Några meter akrylkristaller på tråd
- Limpistol
- Cardstock/tunn kartong
- Mönstrat papper
- Mall av hjärtan i 3 storlekar
- Dubbelhäftande tejp
- Paljetter
- Snabbtorkande hobbylim (blir lätt lite rörigt med limpistol och paljetter)
- Skärmaskin
- Sax
- Silverband
- Tunn ståltråd

Och så här gjorde jag:
- Först skar jag bitar av cardstock att sätta som en skyddande ring kring själva ljushållaren, detta för att inte behöva limma på själva ljuskronan. Eftersom kartong är en brandrisk har jag klätt in de små kartongringarna med aluminiumtejp, alltså ett skyddshölje av metall.
- Sedan klippte jag passande längder av pärltråden. Jag ville ha bitar som gick runt ljusen och hängde ned, men även bågar som hänger mellan ljusen. Allt fästes med limpistol.
- När jag var nöjd med kristallerna gjorde jag små rosetter av silverband och tunn ståltråd som jag limmade fast med limpistolen på framsidan av varje ljus för att dölja alla skarver.
- Slutligen gjorde jag hjärtan av cardstock i tre olika storlekar, 4 st av den största, 8 av de andra mindre. Den största i mitten, sedan de andra på båda sidor. 
- Sedan dekorerade jag det minsta hjärtat (som jag gjort vitt) med paljetter. Mina paljetter är vita och pärlemorskimrande, och blir ganska diskreta mot det vita pappret, men de glittrar fint på kvällen när ljusen är tända. Vill man ha mer glitter så väljer man silver eller huld - eller så kanske man inte vill ha något mer glitter alls?

Med detta tackar jag för i år, 2020 har varit ett turbulent år så jag säger välkommen 2021 och välkommen till nya möjligheter!

// Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar