onsdag 8 juni 2016

Akvarell med plastfolie - Del 1

Såg en spännande tutorial på YouTube med olika tekniker vid akvarellmålning, en av teknikerna gällde alltså att få fram "struktur" och mönster med hjälp av plastfolie. Jag gillar att prova lite nya saker som jag sen kan implementera i andra kommande projekt.

Så...
Man börjar med att blöta upp akvarellpappret ganska rejält, sen har jag plaskat på färg lite här och där så de flyter ihop. Efter det knycklar man plastfolie och trycker fast på pappret. Jag har även testat att använda bubbelplast i lite olika storlekar på "bubblorna" för att se hur det blev. Plasten ville inte ligga helt stil utan lättade, så jag ställde på lite saker där det var som mest envist.


Plast och färg i väntan på att allt ska torka.
Mitt fick torka över natten för att vara helt säker på att det skulle vara torrt ordentligt.

När allt sedan är helt torrt tar man bort plasten och får faktiskt ganska coola mönster! Vill bara understryka vikten av att allt verkligen är HELT torrt, är det inte det så blir kanter/konturer på mönstret inte lika skarpa, och effekten förtas lite.

Se närbilderna från en av mina tidigare tester nedan:

Det prickiga till vänster är från bubbelplasten, det övriga mönstret kommer från plastfolien.

Här har jag tagit bort plastfolien men bubbelplasten sitter fortfarande kvar.

I nästa inlägg utvecklar jag tavlan från den översta bilden, den är dessutom i skrivande stund ännu inte klar, så jag vet inte vad det blir i slutänden.

Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar